úterý 9. srpna 2016

Londýnský průvodce - Měsíc nad Soho

Znáte taková ta malá kouzelná knihkupectví, která vypadají neuspořádaně a přesto v nich vždycky objevíte něco úžasného? Tak přesně jedno takové knihkupectví se nachází v Litomyšli.
Antikvariát Paseka

Najdete ho pod jménem Paseka a přivítá vás v něm stylová manželská dvojice. Naleznete zde sekci se staršími knihami i novinky a samozřejmě spoustu žánrů. Daly by se zde trávit hodiny prohrabováním se knižními skvosty. Mě ale stačilo jen trochu času, a už se mi v náručí třímala pěkná hromádka. Když jsem si ji odnesla k pultu, kde mi byly knihy zabaleny do papíru, všimla jsem si jedné knihy, která vyšla na Knižní čtvrtek. Měsíc nad Soho. O knize jsem četla, a velmi mě zaujala. Jelikož se jednalo o druhý díl trilogie, moc jsem se do nákupu nehrnula. Ale jakmile jsem ji v knihkupectví uviděla, věděla jsem, že musí být moje. Můj mozek se proto laskavě vypnul a já jsem ji bez přemýšlení popadla. Říkala jsem si, že si někdy dokoupím i první díl. A taky dokoupila, hned poté co jsem přečetla ten druhý… Ať žije logika.

Kniha mě dostala. Líbil se mi autorův styl psaní a jeho vytříbený anglický humor. A hlavní hrdina, který je tak trochu pako, ale hlavně snílek a prostě správný klaďas. Jedná se o detektivní příběh s příměsí fantasy, který se odehrává v Londýně. A to, že Londýn neznám a nikdy jsem tam nebyla, mě docela znevýhodňuje. A myslím, že proto není na škodu, trochu se porozhlédnout po důležitých místech ve vyšetřování.

Soho
Soho
Jak už název napovídá, Soho je důležitá čtvrť, ve které řeší Peter Grant případy umírajících jazzmanů. Jedná se o malou multikulturní oblast. Nemůžeme se divit, že zde našel svůj domov průmysl a obchod a hlavně kultura a zábava. Vyskytuje se zde mnoho hospod, restaurací, barů a klubů, které jsou pro příběh velmi důležité. V minulosti zde fungovalo množství sexshopů, ilegálních barů, nevěstinců a pouličních prostitutek. Takže opravdu dokonalé místo pro pořádný detektivní příběh. Je jasné, že tato čtvrť má svůj styl a kouzlo.
Pokud se vám líbí mapa Soho tak jako mě, podívejte se sem na další londýnské části. J

The Spice of life

V místě, kde dochází ke střetu ulic Charing Cross Road a Shaftesbury Avenue, vznikl Cambridge Circus. V jeho blízkosti se nachází obchody s hudebním sortimentem a hudební sály. V této ulici, hned vedle divadla Palace Theatre, stojí hospoda The Spice of life – Koření života. Docela trefné jméno pro hospodu, která je navíc vyhlášeným jazzovým doupětem. A jen čtenáři Bena Aaronovitche vědí, že právě zde také došlo k podivuhodnému úmrtí jednoho saxofonisty.

Patisserie Valerie

Na Old Compton Street se nachází jedno velmi důležité místo. Ano je to cukrářství. Každý si zasloužíme trochu si osladit život a toto místo je proto velmi příhodné. Je to také nejoblíbenější místo Simone, která v příběhu hraje důležitou roli. Paní Valerie, majitelka cukrárny, se nenechala zatrašit ani bombardováním a její vize přežila až do současnosti a díky skvělým domácím zákuskům, výbornou zmrzlinou a příjemnou atmosférou, se její cukrárna stala vyhlášenou po celém Londýně. Tak co, už se vám sbíhají sliny?

Oxford

Myslím, že toto historické místo není třeba představovat. Co možná ale každý neví, je že Radcliffeova vědecká knihovna, která se nachází v kruhové budově s kopulí, obsahuje nejenom běžné tituly, ale hlavně knihy s magickou tematikou. Její archiv je skrytý přímo pod náměstím. I tak nám je tato informace málo platná, protože řekněme si upřímně, kdo z nás v dnešní době umí latinsky.

Cafe de Paris

Nejdůležitější místo knihy a zároveň nejslavnější londýnský noční klub. Tento klub není známý jen díky živým koncertům, které zahrnovaly jazz a blues, ale především jednou událostí, která se stala 8. března 1941. V ten den v klubu hrála swingová kapela pod vedením Kena Johnsona, kterému se přezdívalo „Hadí bok“ díky jeho plynulému tanečnímu stylu. Kapela zrovna hrála píseň Oh, Johnny, Oh, Johnny, Oh!, když explodovala bomba na galerii nad skupinou a druhá přistála na tanečním parketu. Při tomto incidentu zemřelo přes 30 lidí, včetně personálu a členů kapely.
Popis této tragédie, nalezneme i v knize Měsíc nad Soho. V autorově verzi příběhu, se v klubu nacházely i tři kamarádky, které výbuch přežily, ale díky tomuto incidentu se z nich staly „jazzové upírky“.



Body and soul
„Očití svědkové mají jasno v tom, že při výbuchu bomby hrál skladbu „Oh Johny“, já jsem si však dovolil tuto drobnost pozměnit, poněvadž „Tělem i duší“ je, upřímně vzato, jako název kapitoly mnohem lepší.“
Body and soul proplouvá celým příběhem. Tato píseň, která byla hrána při výbuchu, se zapsala do těla i duše tří kamarádek a stala se tělem i duší celé knihy.



Tuto píseň si jako jedna z mnoha zazpívala Ella Fitzgerald. Jaká verze se líbí vám?

2 komentáře:

  1. Ahoj, nechce se zapojit s svym blogem sem: http://www.cbdb.cz/spoluprace-pro-blogery ? Mohla bych pak snadno sledovat tvoje nove clanky pekne pohromade :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za tip :) úspěšně jsem zahájila spolupráci, tak už mě tam najdeš. Máš taky nějaký blog?

      Vymazat